Menü Bezárás

Hogyan tanítanak online? – Én így csinálom.

Az online tanításhoz már régóta adott minden szoftver és informatikai eszköz. Néhány úttöró tanár már tartott interneten órákat, azonban ezekre a „Skype-tanárokra” úgy tekintettünk mintha valami kényszeres újítók lennének.

A világjárvány rávett bennünket arra, hogy átgondoljuk és újraértékeljük a tanítási környezetet. Így, a „kényszeres újítás”-nak titulált online oktatási forma vált a normalitássá. Bevallom, nem volt nehéz megszokni az új „kütyüket” és szoftvereket. A diákokkal való személyes találkozó persze hiányzott, de valamilyen megmagyarázhatatlan módon új érzékek is kilakultak az online tanítás során: gyanússá vált, ha nem hümmögött bele a tanuló a mikrofonba; valamiért éppen nem működött a kamera; esetleg az internet fura módon egy-egy nehéz nap után elkezdett „szakadozni” az óra kezdete előtt.

De mégis milyen eszközöket lehet használni az online órán? Biztos van nagyon sok eszköz, azonban én a következőket használom:

a) laptop kamerával

Nem tartom nagyon fontosnak, hogy jó kamera és kiváló megvilágítás legyen az órán. A kamera csak azért fontos, hogy a beszélő hangnak arca is legyen. Amennyiben a tanuló nem két monitorral dolgozik, úgy az arcunkat hamarosan elfedi a megosztott képernyő, vagy a megnyitott pdf dokumentum.

b) fejhallgató, mikrofon

A legtöbb esetben a laptopnak megfelelő minőséget biztosító hangszórója és mikrofonja van. Az általam használt laptop például ilyen (HP EliteBook 830 G5). Amennyiben asztali számítógépen tartom az órát, akkor egy Trust GXT 232 Mantis Streaming mikrofon és Sony MDR-ZX110 fejhallgatót használok.

c) íróeszköz, virtuális tábla

Lehet, hogy őskövület vagyok, de az órán szeretek a táblára vázlatpontokat írni, folyamatábrákat rajzolni. Talán ennek az online helyettesítése igényli a legnagyobb befektetést. Felhasználói fórumok meggyőztek, hogy a Wacom rajztáblák ennek az igénynek messzemenően eleget tesznek. Számos Wacom tábla áll rendelkezésre, azonban nekem a Wacom Intuos S Bluetooth vállt be. A tábla mérete első ránézésre apró, azonban hamar rájövünk, hogy nem is kell nagyobb. Az „S” mérett a legoptimálisabb, különösen ha ott van az asztalon a laptop, vagy a billentyűzet, továbbá a számológép, egy-két könyv, asztali lámpa, kávésbögre… a nagyobb méret már zavaró is lenne. A Bluetooth változat, bár drágább, a legkényelmesebb, ugyanis a gépből már így is a billentyűzet, egér, mikrofon, fejhallgató, szkennerr… lóg ki.

A Wacom rajztábal egy táblaszoftver nélkül igen keveset ér. Szerencsére egy igen profi, ugyanakkor ingyenes szoftver áll a rendelkezésünkre. Az OpenBoard szoftver nagyon könnyen megtanulható, a tábla tartalma pdf-be kiexportálható. (Letölthető innen.)

d) „Skype-tanár”, „Zoom-tanár”, „Meet-tanár”

Számos szoftver kínálkozik az online találkozás megvalósítására. A Skype, annak ellenére, hogy régebben nagyon népszerű volt, napjainkba kevesebbet használják.

A Zoom vállalati közegben azelőtt is ismert volt, a világjárvány kezdetén az oktatásba is valóságosan berobbant. Számos előnye közül a breakout room, a jelentkezés, a megosztott tábla funkció az ami leghamarabb eszünkbe jut. Hátránya viszont az, hogy az ingyenes verzióban egy-egy hívás 30 percre van korlátozva.

A Google Meet időkorlát nélkül használható ingyenes szoftver. Bár kevesebb lehetőséget nyújt (nincs breakout room), azonban magánórák esetén erre nincs is szükség. Megbízható, böngészőből közvetlenül indítható, platformfüggetlen, ingyenes. Az sem mellékes, hogy pl. a Google Naptárral, szinkronizálható.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük